Online sau Offline ?!?- Care este alegerea românilor când vine vorba despre cumpărături?

Online sau Offline ?!?- Care este alegerea românilor când vine vorba despre cumpărături?

Online sau Offline ?!?- Care este alegerea românilor când vine vorba despre cumpărături?

by April 11, 2017

Este de la sine înțeles faptul că, modul în care cumpărăm dintr-un magazin clasic diferă de un magazin online, și nu în ultimul rând și produsele pe care le alegem să le achiziționăm.

În cadrul magazinelor fizice avem posibilitatea să deținem o legătură senzorială cu produsele și bunurile pe care dorim să le achiziționăm și, de cele mai multe ori tindem să cumpărăm și sub impulsul momentului, în timp ce pe segmentul online suntem ceva mai raționali fiindcă putem să comparăm și să ordonăm mult mai bine ofertele.

Magazinele clasice (cele fizice) există de mii de ani, iar în tot acest timp s-au dezvoltat și evoluat intens, investițiile pentru acestea putând fii de zeci și ajungând până la sute de milioane de dolari. Magazinele online, însă au un istoric în spate de doar 20 ani vechime, însă acestea au evoluat atât de repede, încât am putea afirma că și acestea există de zeci de ani.

Avantajele magazinelor clasice/ Avantajele magazinelor online

Magazine CLASICE 

- clienții/consumatorii au posibilitatea de a vedea și testa produsele (astfel aceștia sunt convinși uneori să cumpere chiar din impuls),

- dacă acestea sunt amplasate în zone centrale sau diverse galerii mari, magazinele au asigurat un flux constant de vizitatori, însă, de cele mai multe ori dezavantajele acestora țin mai ales de costurile ridicate de operare și administrare (chirie, utilități, salarii, etc.).

Magazine ONLINE :

Magazinele online au avantaje evidente :

- pot vinde oriunde în lume,

- costurile de pornire ale business-ului sunt mai mici, iar flexibilitatea este evident mai mare,

- un magazin online, dacă are un site excelent configurat, poate părea mult mai mare decât este în realitate, și în consecință poate atrage mulți clienți,

- în plus de asta, acestea pot colecta multe date despre alegerile clienților și potențialilor clienți, și nu în ultimul rând își pot adecva stocurile în funcție de preferințele lor.

effective-online-offline-retail-display-main
offlinevsonline
gap

Cum diferă comportamentul consumatorului offline vs online

Mădălin Vladu de la compania de cercetare Millward Brown a explicat pe larg pentru HotNews.ro care sunt diferențele dintre consumatorii din “offline” și cei din online și de ce lucruri depinde decizia de achiziție în cele două medii.

Există 3 mari categorii care au un real succes prin intermediul canalului online, și anume : produsele electronice, cele electrocasnice și hainele + încălțămintea, relatează Mădălin Vladu de la Millward Brown.

“Pentru fiecare dintre aceste categorii avem o incidenta de cumparare intre 35 – 37% in randul celor care au cumparat un produs sau un serviciu online in ultimele sase luni. Primele doua categorii sunt practic cele care au definit comertul electronic in Romania inca de la inceput, iar hainele si incaltamintea se numara printre categoriile ce au crescut cel mai mult in ultimii ani. Insa, din punct de vedere al frecventei, produsele cosmetice si hainele/incaltamintea sunt cumparate cel mai des”.

Pe de altă parte, sunt categorii ce manifestă rezistență la mediul online, precum : alimentele, produsele pentru casă sau grădină sau mâncarea pentru animale, toate acestea fiind în continuare cumpărate aproape exclusiv din mediul offline.

 
“Factorii sunt multipli: prețul de transport raportat la valoarea coșului, nevoia de a vedea sau de a încerca produsele înainte sau varietatea mai redusă a ofertei existente online. De asemenea, aceste categorii au fost în atenția retailerilor într-o măsură mai mică, pentru că logistic acestea ridică mai multe provocări”, spune reprezentantul companiei de cercetare.